Svar: Vil kun drikke vand og bryst

14. december 2009

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Petronela

Det bedst du kan give din dreng at drikke er vand og modermælk og han behøver slet ikke få hverken juice eller sødmælk. Så hvis du ikke er hjemme og han skal have væske, så kan han drikke vand eller få udmalket modermælk i sin flaske. De der skal passe ham kan naturligvis også forsøge med lidt modermælkserstatning, men vil han ikke det, så er det okay.

Vand af kop bør han tilbydes til alle måltider, så han stille og roligt lærer at drikke af en kop og finder ud at teknikken. Du kan forsøge med et snapseglas, som har en lille størrelse og dermed passer til hans lille mund. At give ham et stort glas som voksne drikke af svarer jo til at du skulle drikke af en skål og det er ikke let ...

Prøv også med en tudkop, hvis det er helt svært for ham. Prøv med en af de gammeldagsmodeller, hvor vandet løber ud, når koppen hældes. Gerne med to håndtag så han selv kan begynde at holde koppen og øve sig i at drikke.

Du skriver at du er begyndt at få sår "rundt om" brystvorterne og du fortæller samtidig at du har givet ham brystmælk på flaske i starten. Malker du stadig ud? De sår du har rundt om brystvorterne kunne nemlig godt tyde på at det er brug af for lille brystpumpe eller amning med f.eks. suttebrik der giver problemerne ...

Mange børn begynder at bide i brystet i 9-10 måneders alderen og det er en måde at sige lidt fra overfor amningen på. Din dreng er så gammel nu at han godt ved, at du og bryst ikke er et hele og at han nu kan få en reaktion fra dig ved at lege med brystet, slippe, bide osv. og han stikker dig sikkert et grin når han gør det - ikke for at være ond, men fordi det er en måde at kommunikere til dig på at det her synes han er rigtig dejligt. Men det er naturligvis vigtigt at du viser ham at det synes du ikke. Derfor må du sige højt AV! når han bider dig, så han bliver forskrækket og slipper.

Derudover må du forsøge at finde ud af hvornår det er - hvis det er først i amningen og ...

Annonce

... lige der, hvor han skal tage fat, så kan det være en god idé at du stimulerer brystet lidt og først lægger ham til, når mælken begynder at løbe. Hvis det er sidst i amningen så kan det være en god idé at du tager ham fra og afbryder amningen inden han når til det punkt, hvor det er sjovere at lege end at spise :)

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, evt. supplere med kogte grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden som pastaskruer, små stykker frikadelle osv. Evt. yderligere suppl. med grøntsagsmos, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være moset mad og mad i stykker og maden skal smage af noget. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes og sover til næste morgen tidlig

Som du kan se her indgår der nu rigtig mange små måltider dagen igennem og amning (eller flaske) er 3 gange dagligt. Der gives vand til alle måltider og derudover sikres mælkeindtaget via amning og via den mælk der naturligt indgår i maden og som tykmælk osv. Han behøver derfor ikke få mælk af kop.

Hvis du ønsker at stoppe amning og overgå til flaske, så er alternativet faktisk modermælkserstatning ... ellers vil det være rigtig godt at bibeholde amning til han er ca 12 måneder. Her vil han også kunne få letmælk, som han måske bedre kan lide... Når han er 10 måneder kan du skrue amningerne ned til 2 gange dagligt - det gør det måske bedre til at holde ud :)

Håber du kan bruge mine tanker og ovenstående plan lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder